دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403
01 خرداد 1402 - 15:47

موشک های مقاومت و باز هم تسلیم شدن صهیونیست ها

مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی بعد از پنج روز جنگ، شنبه هفته گذشته به یک آتش‌بس نیم بند دست پیدا کردند
کد خبر : 14230

پایگاه رهنما:

مقاومت فلسطینی و رژیم صهیونیستی بعد از پنج روز جنگ، شنبه هفته گذشته به یک آتش‌بس نیم بند دست پیدا کردند؛ آتش‌بسی شکننده که فلسطینیان تا آخرین دقایق و ثانیه‌های شروع آن، شهر‌های اسرائیل را هدف قرار دادند و ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد که احتمالاً عملیات ترور فرماندهان مقاومت را پایان نخواهد داد. با وجود  آتش‌بس، حس صهیونیست‌ها این است که هر لحظه احتمال شروع مجدد درگیری وجود دارد. گویا‌ترین نتیجه‌گیری را «لیبرمن»، وزیر جنگ اسبق نتانیاهو انجام داده که گفته در شرایط توالی جنگ‌ها نمی‌توان زندگی کرد. اشاره او به جنگ‌های ۵۱ روزه، ۲۲ روزه، ۱۱ روزه، ۸ روزه، ۲ روزه  و ۵ روزه اخیر است که موشک‌های مقاومت حماس و جهاد اسلامی صهیونیست‌ها را از ۵۱ روز جنگ وادار کرده است که پس از ۲ یا ۵ روز درگیری با مقاومت فلسطین به تسلیم و آتش بس وادار کند.

در جریان ۵ روز جنگ صهیونیست‌ها  علیه نوار غزه آنهانتوانستند دستاوردی برای مقامات تل‌آویو به ارمغان بیاورند. جنگی که قرار بود به تضعیف گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه منجر شود، اکنون ضعف سیستم پدافندی از دهه ۱۹۹۰ با تقویت مواضع حزب‌الله لبنان در شمال مناطق اشغالی، موضع ارتش رژیم صهیونیستی از حالت تهاجمی به وضعیت تدافعی تغییر یافت و صهیونیست‌ها مدت‌ها بود که برای در امان ماندن از راکت‌های پرتاب شده از جنوب لبنان، به دنبال چتر امنیتی برای خود بودند.   از سال ۲۰۰۶ به بعد همزمان با قدرت‌گیری مقاومت حزب‌الله در جنوب لبنان و سپس تقویت گروه‌های مقاومت فلسطینی صهیونیست‌ها آرایش تدافعی به خود گرفته و از همین زمان نیز موضوع طراحی سامانه گنبد آهنین در دستور کار قرار گرفت.
سرانجام ایده گنبد آهنین از سال ۲۰۰۷ وارد فاز اجرایی شد. تکمیل و گسترش این سپر دفاعی جدید، چند سال زمان برد و نهایتاً اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شد، اما از سال ۲۰۱۱ تا همین امروز، آسمان مناطق اشغالی فلسطین همچنان ناامن باقی مانده و نتوانسته انتظارات دفاعی رژیم صهیونیستی را برآورده سازد. طی روز‌های گذشته نیز به دنبال ناتوانی گنبد آهنین، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی کشته شدن حداقل یک اسرائیلی و زخمی شدن  ۸ نفر دیگر را تأیید کرده است.
اعتراف به نقص گنبد آهنین در برابر موشک‌های فلسطین 
در جریان این ۵ روز جنگ بین رژیم صهیونیستی با جهاد اسلامی نه همه جبهه مقاومت، نشریه «فوربز» در گزارشی جامع به نقص سامانه گنبد آهنین در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین اشاره کرده است. هر سامانه گنبد آهنین شامل ۲۰ موشک «تامیر»  است که هر کدام از موشک‌های تامیر بین ۲۰ تا ۱۰۰ هزار دلار قیمت دارند. این در حالی است که قیمت تمام‌شده هر موشک فلسطینی گاه حتی کمتر از ۱۰۰۰ دلار است. به‌عبارت دیگر، صهیونیست‌ها برای سرنگونی یک موشک ۱۰۰۰ دلاری ناگزیرند تا ۲۰۰ هزاردلار هزینه کنند.

 واقعیت تلخ برای تل‌آویو

صهیونیست ها مدعی‌اند که توانسته‌اند در جنگ پنج‌روزه ضرباتی مهم به مقاومت فلسطین وارد کنند. هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفته است: «ما در این عملیات به دستاورد‌های بسیار بالایی دست یافتیم. از ضربه آغازین به بعد دستاورد‌ها تشدید و انباشته می‌شوند و ادامه تیراندازی توسط جهاد اسلامی به ما این امکان را می‌دهد که به افزایش دستاورد‌ها ادامه دهیم.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم هم گفت: «امروز دشمنان اسرائیل، چه در غزه و چه در دوردست‌ها، همه می‌دانند که حتی اگر مخفی شوند، ما در هر لحظه می‌توانیم و آماده‌ایم آنها را پیدا کنیم. این را در عملیات «سپر و تیر» به خوبی ثابت کردیم. ما معادله را تغییر دادیم.» با این حال، تداوم حملات مقاومت فلسطینی به مناطق اسرائیلی که بنا بر برخی آمار باعث جابه‌جایی دست‌کم ۱۰ هزار اسرائیلی از شهرک‌های معروف به غلاف غزه شد، بیش از هر زمان دیگری در داخل اسرائیل به این بحث دامن زده که احتمال شروع مجدد درگیری با مقاومت فلسطینی، به یک وضعیت امنیتی دائمی برای اسرائیل تبدیل شده است. صریح‌ترین موضع‌گیری در این مورد را لیبرمن، وزیر جنگ سابق نتانیاهو بیان کرده که با اشاره به قدرتمندتر شدن نیرو‌های مقاومت در جنوب، گفته که در شرایط توالی جنگ‌ها [در اراضی اشغالی]نمی‌توان زندگی کرد. او گفته که ساکنان اراضی اشغالی از شمال و جنوب تحت محاصره نیرو‌های مقاومت قرار دارند و تأکید کرده است که نمی‌توان بین این جنگ و آن جنگ زندگی کرد.» او به صورت ضمنی به توانمندتر شدن نیرو‌های مقاومت در جنوب فلسطین اشغالی اشاره کرد و افزود: «ما نمی‌توانیم حزب‌الله دیگری را در جنوب تحمل کنیم.»‌دیورد هورویتز نیز در یادداشتی در تایمز آو اسرائیل نوشت: «اطلاعات جاسوسی و توانایی موشک‌های هدایت شونده» ارتش اسرائیل را قادر ساخت «چندین فرمانده دیگر جهاد اسلامی را طی چند روز» از بین ببرد اما واقعیت تلخ این است که مقاومت فلسطینی حتی با کشته شدن رهبران کلیدی‌اش، انفجار انبار‌های تسلیحات، خنثی‌سازی سلول‌های ضد تانک و هدف قرار دادن موشک‌انداز‌های بی‌شمار آنها ، موفق شدند  به چهار روز کامل درگیری «پاسخ» بدهد و حتی بعد از آتش‌بس که سرانجام اجرایی شد، همچنان به سمت اسرائیل موشک شلیک می‌کرد.»

دستاورد های  مقاومت فلسطین و صهیونیست ها  از ۵ روز نبرد

۱-رژیم صهیونیستی نشان داد دارای یک برنامه هدفمند برای ترور رهبران جهادی است اما این ترورها خللی در انگیزه و توان عملیاتی جهاد ایجاد نکرد.

۲-سامانه‌های پدافندی رژیم  صهیونیستی کارنامه‌ای بسیار ضعیف به جا گذاشت و شلیک موشک‌های جهاد این بار هدفمندتر و راهبردی‌تر شده بود.

۳-برخلاف القائات دشمنان، حماس در سطح عملیاتی وارد درگیری شد اما به دلیل ضرورت اجتناب از هدف قرار گرفتن زیرساخت های غزه این امر رسما اعلام نشد.

۴-نتانیاهو با وجود جنایت بسیاری که در این جنگ ۵ روزه انجام داد و برنامه هایی برای ترور فرماندهان مقاومت برنامه ریزی کرده  بودند نه موفق به ایجاد بازدارندگی شد و نه توانست به اختلافات داخلی در سرزمین های اشغالی و اعتراضات خیابانی ساکنین شهرک های صهیونیستی پایان بدهد.

ارسال نظرات